دکتر علیرضا عرفانی مرتبه علمی: استاد دانشگاه اخذ مدرک دکتری: دانشگاه مازندران رشته تحصیلی: اقتصادپولی و اقتصادسنجی رایانامه: aerfani@semnan.ac.ir شماره تماس: 02331532587 |
|
آقای محسن صابریان کارشناس امور پژوهشی شماره تماس: 02331532565 |
حوزه پژوهشی دانشکده مسئول رونق بخشیدن به فعالیّت های پژوهشی دانشکده از جمله چاپ کتاب ، مقالات علمی ، برگزاری سمینارهای علمی و نظارت بر امور پژوهشی دانشکده است. این حوزه ضمن ارتباط با استادان و دانشجویان در جهت سنجش و تسهیل امور پژوهشی برای همکاران اعضای هیأت علمی و نیز دانشجویان علاقه مند می کوشد تا دانشکده از جهت شاخص های پژوهشی ارتقاء یابد. از وظایف این حوزه نظارت بر امور کتابخانه و مجلات علمی و مراکز رایانه دانشکده (سایت) و ارتباط موثر با دیگر بخش های پژوهشی دانشگاه مانند کتابخانه مرکزی و مدیر انتشارات و مرکز اطلاع رسانی و نیز برگزاری منظم جلسات شورای پژوهشی دانشکده است. معاون پژوهشی و فنّاوری، نمایندۀ دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری در شورای پژوهشی دانشگاه است تا از این طریق، امور پژوهشی مربوط به اعضای هیأت علمی دانشکده، تبیین خط مشی و سیاست های پژوهشی دانشگاه برای اساتید دانشکده ، پیگیری نحوۀ توزیع و تخصیص بودجۀ پژوهشی و مسائل مربوط به پژوهانه (گرنت) مورد پیگیری قرار گیرد. از بدو تأسیس دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، همکاران هیآت علمی فعالیت های مستمری را در حوزۀ پژوهش مثل چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، تألیف و ترجمۀ کتاب، انجام طرحهای پژوهشی دانشگاهی و خارج دانشگاه، شرکت در هسته های علمی دستگاه های اجرائی، ارائۀ مقالۀ در کنفرانس های داخلی و بین المللی انجام داده اند که این امر موقعیّت ممتازی را از لحاظ پژوهشی نصیب دانشکده کرده است. ارتقاء اعضای هیأت علمی، توسعۀ رشته های تحصیلات تکمیلی، واگذاری برخی از طرح های مهم اقتصادی از سوی دستگاههای اجرایی به دانشکده از جمله نمودهای فعالیّت های مطلوب پژوهشی در دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری است.
معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان به منظور ساماندهی به فعالیت های پژوهشی و علمی اعضای هیات علمی تمامی هم خود را معطوف به توجه جدی و همه جانبه به پژوهش و محوری نمودن پژوهش در همه امور با هدف تولید علم و تربیت عالم نموده است. منظور از محوری نمودن پژوهش از یک طرف فعالیت و تصمیم گیری بر اساس منطق و روش علمی و از طرف دیگر عمومیت دادن آن در همه امور است و این یعنی توجه به امر پژوهش به عنوان یک زیربنای اصلی در همه سطوح.
معاونت پژوهشی و فناوری دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری در حوزه سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی فعالیت های علمی، پژوهشی، فناورانه، و کارآفرین اعضای هیئت علمی دانشگاه در قالب تلاش های انفرادی، همکاریهای گروهی درون و برون واحدی و دانشگاهی عمل می نماید. معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در قالب مدیریت های تابعه و در چارچوب فعالیت های تعریف شده با بهره گیری از توانمندی های جمعی و فردی اعضای هیئت علمی در نیل به اهداف فوق فعالیت خواهد نمود.
در حال حاضر دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دارای 22 عضو هیات علمی است.
شرح وظایف معاون پژوهش و فناوری دانشکده مصوب هیات رئیسه محترم دانشگاه سمنان به شرح زیر است:
ماده 1: تدوین و تنظیم برنامه داخلی دانشکده
- تدوین برنامه پژوهش و فناوری دانشکده بر اساس اسناد بالادستی و مأموریت دانشکده با هماهنگی رئیس دانشکده و ارسال آن به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه.
- تهیه، تدوین و مصوب کردن تقویم نیم سالانه پژوهشی دانشکده و ارسال آن به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه.
- تهیه اطلاعات جامع پژوهش و فناوری و توانمندی های گروه های پژوهشی، آزمایشگاه ها و کارگاه های مستقر در دانشکده و تنظیم آن با کمک کارشناس پژوهش دانشکده به صورت بروشور یا فایل های الکترونیکی و اطلاع رسانی در وب سایت دانشکده.
- پیگیری امور مربوط به تأسیس و فعالیت گروه های پژوهشی، قطب های علمی و هسته های تحقیقاتی دانشکده
- پیگیری در خصوص شکل گیری و پایش فعالیت مجلات موجود در دانشکده
- برنامه ریزی و پیگیری فعالیت آزمایشگاه های تحقیقاتی- خدماتی دانشکده در مجموعه شبکه شاعا و شبکه راهبردی.
ماده 2: همایش ها، بازدیدها و کارگاه ها
- پیگیری امور مربوط به کنفرانس ها، همایش ها، سخنرانی های علمی مصوب شده در تقویم پژوهشی دانشکده.
- پیگیری برگزاری کارگاه های مهارت افزایی و آموزشی مصوب در تقویم پژوهشی دانشکده
- معرفی ظرفیت ها و توانمندی های پژوهش و فناوری دانشکده در بازدیدهایی که از دانشکده انجام می شود نظیر روز درهای باز با هماهنگی مسئولین برگزاری.
- برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با مسائل پژوهش و فناوری برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با هماهنگی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه
ماده 3 : انجام امور اجرایی مربوط به اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان
- شرکت در جلسات شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و اعلام مصوبات هیأت علمی دانشکده.
- برگزاری جلسات شورای پژوهشی دانشکده و تبیین مصوبات شورای پژوهش و فناوری دانشگاه در دانشکده.
- تأیید فرم های تسویه حساب پژوهانه برای پرداخت حق التحقیق پژوهانه اعضای هیأت علمی و ارسال به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه
- بررسی مستندات و ارسال فرم های تکمیل شده توسط عضو هیأت علمی (از جمله فرم هزینه آماده سازی مقالات و ... ) به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه.
- بررسی و پیگیری امور مربوط به طرح های پژوهش و فناوری درون دانشگاهی شامل بررسی درخواست طرح ها، پیگیری انجام و ارسال گزارش مدون مطابق با فرمت مربوط به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه.
- بررسی درخواست ترجمه و تألیف کتب اعضای هیأت علمی مطابق با فرمت انتشارات دانشگاه سمنان در شورای پژوهشی دانشکده و ارسال به معاونت پژوهش و فناوری.
- بررسی و امتیاز دهی به پرونده های درخواست پایه سنواتی اعضای هیأت علمی دانشکده و ارسال به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه.
- تأیید فرم های مربوط به درخواست پایه استحقاقی اعضای هیأت علمی و ارسال به معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه.
- بررسی و ارسال فرم تشویقی مقالات چاپ شده در نشریات در سامانه جامع معاونت پژوهش و فناوری.
- بررسی درخواست مجوز همکاری پژوهش و فناوری اعضای هیأت علمی دانشکده با مؤسسات خارج از دانشگاه.
- ارائه مشاوره های لازم در حوزه پژوهش وفناوری به اعضای هیأت علمی دانشکده.
- هماهنگی در انجام امور مربوط به فرصت های مطالعاتی بلند مدت ، کوتاه مدت و صنعتی اعضای هیأت علمی دانشکده و ارسال آن به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه.
ماده 4: تعاملات خارجی و داخلی دانشکده ای
- شناسایی فرصت های تحقیقاتی موجود در دانشگاه های معتبر دنیا ومعرفی به دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشکده.
- پیگیری امور پژوهش و فناوری مربوط به ارتباط دانشکده با جامعه و صنعت از جمله انعقاد تفاهم نامه با سازمان ها و دستگاه های اجرایی اعم از دولتی یا بخش خصوصی با هماهنگی معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه .
- پیگیری برای گسترش تعاملات دانشگاه سمنان در حوزه مربوط با دانشگاه ها و مراکز معتبر پژوهش و فناوری دنیا با هماهنگی دفتر روابط بین الملل دانشگاه.
- شناسایی اساتید و متخصصان بین الملل و ایرانیان مقیم خارج از کشور در حوزه مربوطه و ارائه راهکار در جهت بهره مندی از پتانسیل آن ها.
- برنامه ریزی جهت توسعه جذب دانشجویان خارجی با هماهنگی دانشکده.
- شناسایی دانش آموختگان دانشکده دارای شاخص های برتر پژوهش و فناوری در سطح ملی و بین الملل و معرفی آنها به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه.
- پیگیری امور روابط بین الملل دانشکده با هماهنگی دفتر روابط بین الملل دانشگاه.
- شناسایی فرصت های تحقیقاتی موجود در دانشگاه های معتبر دنیا و معرفی به دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشکده
ماده 5: ارائه گزارش ها و وب سایت دانشکده:
- انعکاس اخبار پژوهش وفناوری و بین المللی دانشکده ها به معاونت پژوهش وفناوری برای درج در وب سایت دانشگاه.
- شناسایی و معرفی دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشکده نظیر پروژه ها، پایان نامه ها و رساله های دکتری دانشجویان درجهت ارائه خدمات فناوری و تجاری سازی آنها.
- تنظیم و ارسال آمار و اطلاعات مربوط به دانشکده ها به معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه.
- پیگیری به روز رسانی وب سایت پژوهش و فناوری دانشکده.